Strona główna » Studia » Ekonomiczne » Marketing


Istota i zakres badań marketingowych



Poprzednia praca: badania marketingowe -ściaga
Następna praca: Sciaga - pojęcia



Treść: Podejmowaniu wszelkich przedsięwzięć rynkowych towarzyszy występowanie określonego ryzyka.
Wynika ono z dynamicznego charakteru procesu i zjawisk rynkowych, a zwłaszcza permanentnych zmian sytuacji rynkowej.
Naturalną reakcją na istniejące ryzyko jest chęć jego wyeliminowania lub znacznego zmniejszenia.
Jedynym z możliwych sposobów redukcji ryzyka jest rozszerzanie informacyjnych podstaw podejmowania decyzji.
Rozszerzenie owo następuje w rezultacie badań marketingowych.Istnieje wiele sposobów definiowania badań marketingowych. Badania marketingowe określamy jako zbiór technik i zasad systematycznego gromadzenia,zapisywania,analizowania i interpretowania informacji,które ułatwiają podejmowanie decyzji marketingowych.
Jedną z podstawowych cech badań marketingowych jest ich systematyczność.
Oznacza to,że badania powinny być starannie zaprojektowane i zorganizowane.
Dotyczy to zarówno gromadzenia informacji jak i ich przetwarzania,analizowana,interpretowana.
Cześtym nieporozumieniem jest utożsamianie badań marketingowych z etapem gromadzenia informacji.
Etap ten nie stanowi określonego zespołu użyteczności.
Użyteczne stają się informacje poddane analizie i interpretacji. Badania marketingowe to także coś więcej niż zbiór metod i technik ilościowych wykorzystywanych w procesach gromadzenia analiz i interpretacji informacji.
Badania marketingowe obejmują także szereg zasad postępowania,niekiedy bardzo prostych i wyczuwalnych nawet intuicyjnie.
Dzięki badaniom marketingowym uzyskuje się informacje,które stwarzają określone podstawy do podejmowania decyzji związanych z konkretnymi przedsięwzięciami badź też podstawy do oceny realizacji podjętych już decyzji.
Badania marketingowe dostarczają wielu użytecznych informacji w procesach podejmowania decyzji.
Pełnią noe różne rozległe funkcje w poszczególnych fazach podejmowania decyzji marketingowych.
Typowy proces tego typu obejmuje:
1)sformułowanie celu działania,
2)opracowanie i realizację planu marketingowego,
3)ocenę efektywności(skuteczności)realizowanego planu.
W pierwszej fazie podstawową funkcją badań jest dokonanie oceny realistyczności celu,analiza podstawowych możliwości i zagrożeń działania.
W drugiej fazie chodzi głównie o dostarczenie informacji służących wyborowi poszczególnych instrumentów marketingowych (np.ustalania ceny,wyboru środków promocji).
W trzeciej fazie badania marketingowe spełniają określone funkcje kontrolne (np.ustalanie tendencji sprzedaży,udział w rynku).
Na badania zjawisk zewnętrznych w stosunku do przedsiębiorstwa STALPROFIL S.A SPÓŁKA GIEŁDOWA W DĄBROWIE GÓRNICZEJ składają się:
1)badania ogólnych warunków działania,obejmujące analizy ekonomicznych warunków dzialania,warunków politycznych i systemu prawnego,analizy technologii i technik wytwarzania,analizy uwarunkowanych kulurowych i społecznych;
2)badania struktury podmiotowej rynku obejmujące analizy liczby i wielkości konkurentów,programów lub działania,analizy ich atutów i słabości;
3)badania potrzeb i popytu obejmujące analizy postępowania konsumentów na rynku,zwyczajów konsumpcyjnych,wzorców zakupu,analizy wielkości rynku potencjalnego,studia segmentacyjne.
Badania zjawisk wewnętrznych w przedsiębiorstwie obejmują:
1)badania związane z analizą technik i technologi wytwarzania produktów,technik kształtowania asortymentu towarów oraz organizacjio przedsiębiorstwa;
2)badania związane z analizą finansowych,rzeczowych oraz ludzkich zasobów przedsiębiorstwa.
Badania związane z produktem obejmują głównie analizy relacji między potrzebami konsumentów a funkcjami i wyposażeniem produktu,za pomocą których potrzeby te mogą być zaspokojone.W badaniach tych bierze się pod uwagę relacje jakościowe i ilościowe.
Badania związane z dystrybucją obejmują analizy dotyczące określenia wielkości budżetu promocyjnego,skutrczności poszczególnych instrumentów wspierania procesów sprzedaży oraz zasad kształtowania optymalnej struktury instrumentów promocyjnych.
Badania wyników sprzedaży obejmują analizę kształtowania się wielkości sprzedaży przedsiębiorstwa w różnorodnych przekrojach.
Badania wizerunku(image) przedsiębiorstwa obejmuja analizy związane ze sposobami postrzegania działalości przedsiębiorstwa przez konsumentów,pośredników i innych uczestników rynku,stopnia znajomości przedsiębiorstwa i jego promocji,sposobu układania się stosunków z pośrednikami,kształtowaniem cen na produkty przedsiębiorstwa przez różnych pośredników itp.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 5431 , autor: tom , Ocena: 14.75

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Istota i zakres badań marketingowych

Istota marketingu bankowego


Losowe teksty z tej samej kategorii

Recenzja ksiazki: "marketing producenta i eksportera" Autor: Klemens Pawel Białecki
Zagadnienia ogólne z marketingu
Wizerunek mężczyzny w reklamie (alkoholi, papierosów, kosmetyków).
Marka
Instrumenty marketingu
Media jako czynnik kształtujący obraz współczesnego świata
Strategie marketingowe
Dystrybucja, jako element mixu marketingowego
Koncepcja pracy licencjackiej
Definicje z marketingu


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Ekonomiczne
Negocjacje Negocjacje
Ekonomia Ekonomia
Prawo międzynarodowe Prawo międzynarodowe
Badania operacyjne Badania operacyjne
Ekonometria Ekonometria
Logistyka Logistyka
Marketing Marketing
Rachunkowość Rachunkowość
Statystyka Statystyka
Systemy eksperckie Systemy eksperckie
Zarządzanie jakością Zarządzanie jakością
Reklama Reklama
Zarządzanie Zarządzanie
Finanse bankowość Finanse bankowość

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 14.75.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-05-26 23:17:32
⇒Czytano: 5431
Autor: tom


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: